Vlaky jezdí regionem velmi pomalu

lbkLiberecký kraj se v současnosti zabývá postupným budováním integrovaného dopravního systému Idol, založeným na páteřních železničních linkách regionu. Na hlavních tratích jezdí vlaky nejčastěji pravidelně každou hodinu, ve špičkách pracovních dnů se snaží interval zkracovat na polovinu. Na vedlejších tratích Libereckého kraje je obvyklá dvouhodinová frekvence spojů.

Liberecký kraj se v posledních letech snažil také pomocí výběrových řízení prosadit u dopravců skokové zvýšení kvality. S podporou Evropské unie - Regionálního operačního programu Severovýchod a Českých drah zajistil formou pravidelné kompenzace provozní ztráty více než miliardu korun na pořízení osmnácti zcela nových motorových vozů pro Jizerskohorskou železnici a na linku z Liberce do Děčína. I zbývající regionální soupravy prošly modernizací. V kraji se rovněž snažili usnadnit cestování rozšiřováním nabídky přímých vlaků v relacích, kde dříve museli cestující přestupovat. Nyní je to tak možné například na tratích z Liberce do Hejnic, Nového Města pod Smrkem, Děčína, Desné a dalších míst.

„Regionální tratě v Libereckém kraji slouží i pro nejdůležitější páteřní linky. Například trať z Liberce do Tanvaldu obsluhuje aglomeraci, ve které žije téměř polovina obyvatel kraje, a vlaky zde budou jezdit v půlhodinové frekvenci spojů. Na mezistátní regionální trati spojující Harrachov s polskou Szklarskou Porębou byl po 65 letech přerušení znovuobnoven provoz,“ informoval Krajské noviny radní pro resort dopravy Vladimír Mastník.

INVESTICE DO INFRASTRUKTURY

Na kraji se snaží dbát i na výstavbu železniční infrastruktury. Jen v okolí Tanvaldu vzniklo z podnětu Libereckého kraje a jeho měst za poslední rok šest zcela nových železničních zastávek. Jejich investory byla příslušná města. Krajské vedení též iniciovalo stavby dopravních terminálů a je aktivně jedná o modernizaci nástupišť, tratí a zabezpečovacích zařízení se Správou železniční dopravní cesty.

Liberecký kraj postrádá kvalitní železniční spojení s vnitrozemím. Železnice mezi Libercem a Turnovem v současné trase nedokáže vzhledem k nízké rychlosti a větší délce konkurovat ostatním druhům dopravy. To platí i pro mnoho dalších úseků, například Liberec - Česká Lípa. Páteřní trať z Liberce do Tanvaldu prošla v roce 2015 zásadní modernizací, rychlost vlaků vzhledem ke směrovému vedení však ani po provedení prací nepřekračuje 60 km/h.

Naprostá většina tratí Libereckého kraje neumožňuje vlakům konkurenceschopnou rychlost, na mnoha úsecích jezdí vlaky pouze 40 km/h.

Též nákladní železniční doprava má v regionu problémy. „Nákladní železniční doprava v Libereckém kraji je obecně slabá, protože neexistuje kvalitní infrastruktura, v kraji jí brání též velké doly a těžký průmysl. Významný je provoz mezinárodních vlaků do Polska přes přechod Frýdlant / Zawidów, přeprava sklářských písků ze stanic Jestřebí a Libuň a pohonných hmot z Liberce-Rochlic,“ vysvětlil Vladimír Mastník.

V osobní dopravě se nejvíce cestujících přepravuje na relacích z Liberce do Hrádku nad Nisou (2 637 cestujících za den v obou směrech v roce 2013), Frýdlantu (2 442), Semil (2 284) a Tanvaldu (2 180). Nejméně jsou využívaní úseky Libuň - Lomnice n. P. - Stará Paka (64 - 218), Nové Město p. S. - Jindřichovice p. S. (66), a Jilemnice - Rokytnice n. J. (255).

Na kraji zaznamenali významný nárůst počtu cestujících na páteřních linkách, v turisticky atraktivních relacích a o víkendech. V případě tratí z Liberce do Hrádku n. N. a Frýdlantu i na turistické trati do Harrachova se počet cestujících v posledních letech téměř zdvojnásobil. Jedná se o tratě, na kterých byl zaveden pravidelný a častý provoz, nasazena kvalitní vozidla a zavedeny přímé spoje v důležitých relacích. V ostatních případech počet přepravených lidí spíše stagnuje. Lukáš Zitka

Nepřehlédněte

„V civilizované zemi rozhodují o regionálních záležitostech nikoliv jmenovaní úředníci jako za císaře pána ale zvolená samospráva,“

říká v rozhovoru k patnácti letům krajů hejtman Pardubického kraje Martin Netolický

netolickyČeské a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.

Krajské noviny na Facebooku

Redakce

Krajské noviny Evropské vydavatelství, s. r. o.
kancelářská budova P8, č.p. 80
533 53 Pardubice – Semtín
redakce@evropskevydavatelstvi.cz
telefony: 466 611 139, 777 100 388
© 2024 Krajské noviny

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie.

Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Akceptuji