V Liberci se dnes konalo jednání Asociace krajů, na které dorazili dokonce dva ministři Sobotkovy vlády. O dotacích a čerpání na regionální projekty v nadcházejícím programovacím období jednali krajští lídři s ministryní pro místní rozvoj Karlou Šlechtovou. O penězích na podporu krajských silnic pak s ministrem dopravy Antonínem Prachařem. A výsledky obou jednání si hejtmani pochvalovali.
Na tiskové konferenci po jednání s ministryní Karlou Šlechtovou hejtmani ocenili především úroveň komunikace. Ta se podle nich od dob Nečasovy vlády obrovsky zlepšila. Podle šéfa AKČR Michala Haška se kraje společně s ministerstvem v současnosti snaží co nejlépe nastavit čerpání evropských peněz v příštím programovacím období. „Pro nás je nejdůležitější Integrovaný regionální operační program. To bude místo, kde můžeme z pohledu regionů čerpat evropské fondy na všechny významné projekty, které chceme v příštích sedmi letech realizovat,“ řekl předseda AKČR Michal Hašek. Hejtmani ocenili i zaváděný systém stálých Regionálních konferencí, kterým by se podle všeho mohly inspirovat i některé jiné země.
Ministryně potvrdila, že jsou pro ní kraje velmi důležitým partnerem a že s nimi chce i nadále intenzivně jednat. „Byla bych velice ráda, kdyby se nám podařilo do budoucího období, respektive do toho které začalo v lednu 2014, eliminovat veškeré ztráty v rámci čerpání.“ Zároveň ale šéfka rezortu přiznala, že to rozhodně nebude jednoduché a že problémy kvůli zpoždění skutečně hrozí. „Evropská komise přišla pozdě se svými nařízeními a to je ten hlavní důvod, proč se zatím neotevřely žádné výzvy,“ uvedla s tím, že první příležitost pro žadatele by mohla nastat v březnu příštího roku. Podle hejtmana Pardubického kraje Martina Netolického, který má v radě AKČR na starost právě dotace, se ale nic dramatického neděje. „V úvodních letech předchozích programovacích obdobích bylo čerpání doslova tragické a v tomto směru si myslím, že jde spíš o jakési fázové zpoždění. Dnes čerpáme velmi dramaticky staré období, nové se rozjíždí a já jsem přesvědčen, že se vše rozjede tak, jak má.“
Velmi dobré zprávy měl pro hejtmany i ministr dopravy Antonín Prachař. Ten krajům slíbil několik miliard korun na havarijní opravy silnic nižších tříd. O poměru peněz pro jednotlivé regiony rozhodne délka silniční sítě na jejich území. Celková suma, kterou si regiony rozdělí, bude známá v příštích čtrnácti dnech. Hejtmani prý operují se třemi variantami – dvěma, třemi a pěti miliardami korun. „Je to poprvé, co vláda přistupuje k takto masivní podpoře krajských silnic,“ prohlásil Michal Hašek a dodal, že kraje zpracovaly zásobník projektů, které mohou být realizovány od roku 2015. „V tuto chvíli je v krajích připraveno 617 projektů na silnicích druhé a třetí třídy v celkových nákladech přes 6,5 miliardy.“ Ministr Antonín Prachař potvrdil, že ministerstvo u daných projektů nebude vyžadovat žádné kofinancování. „Definitivní verze metodického pokynu by měla být hotová do desátého listopadu,“ řekl s tím, že to je také datum, po kterém už budou moci kraje posílat na ministerstvo žádosti o podporu svých projektů.
Filip Appl
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.