Svinarský most zůstane v prosinci zavřený. Otevře se v květnu

most svinaryTermín uvedení do předčasného užívání nového mostu pro převedení komunikace III/3082 přes řeku Orlici ve Svinarech byl plánován na konec roku 2018. Přestože stavební práce na mostě bylo možné z procesních důvodů zahájit až téměř o měsíc později oproti předpokladu, zhotovitel, investor i správce stavby vyvíjeli po celou dobu maximální úsilí pro dokončení stavby dle plánovaného harmonogramu. Realizace mostu je plánována na 55 týdnů (více než jeden rok) stavebních prací v odpovídajících klimatických podmínkách. Snahou všech zúčastněných bylo zprovoznit most, alespoň v omezené míře před koncem letošního roku – tedy po sedmi měsících výstavby.

V září byla provedena betonáž mostovky, v říjnu pak byla dokončená nosná ocelobetonová konstrukce mostu včetně předepnutí. V listopadu byla provedena pečetící vrstva betonové konstrukce, ale od poloviny listopadu nastaly klimatické podmínky znemožňující dokončit zbývající práce na mostě v požadované kvalitě. Zejména vlhkost, déšť a kolísavé teploty, které ovlivňují kvalitu položení dalších vrstev izolace mostovky. Tyto izolace jsou velmi důležité pro životnost mostu. Pro provedení izolace musí být celodenní teploty nad 5 °C pro izolační pásy a 8 °C pro pečetící vrstvu. Také podkladní betonová konstrukce musí mít vhodnou teplotu a vlhkost pod 4 %. Obdobné podmínky jsou potřebné i pro osazení dilatačních závěrů do plastbetonu.

V současné situaci je možno realizovat práce na předpolích mostu, instalaci obrubníků a zábradlí. Dále se odstraňuje podpěrná skruž. Bohužel s ohledem na aktuální klimatické podmínky jsme byli nuceni zvážit, zda můžeme pokračovat i v dalších plánovaných krocích. Prioritou stavebního dozoru, zhotovitele a investora stavby je dodržet technologické předpisy a tím i kvalitu díla. Proto jsme požádali zainteresované subjekty o jejich stanoviska.

Zhotovitelem je společnost Most Svinary ve složení Chládek a Tintěra, Pardubice a.s. a FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a.s. „Po celou dobu jsme pracovali naplno dle harmonogramu, bohužel nepředvídatelné klimatické podmínky aktuálně znemožňují další postup prací vodpovídající kvalitě, ke které jsme smluvně zavázáni – u izolací je to garance na 120 měsíců, na celé dílo potom 72 měsíců,“ uvedl Ing. Zdeněk Roušar, výrobní náměstek ředitele divize Mostní stavby společnosti Chládek a Tintěra, Pardubice a. s.

Za Technický dozor stavby – Ing. Milan Pavlíček potvrdil: „Harmonogram postupu prací vycházel z optimistického předpokladu příznivých klimatických podmínek, které se však nenaplnily. Přesto, že zhotovitel vyvinul maximální úsilí pro urychlení prací nejen na novém mostě, ale i v přípravných pracích, na demolici mostu, přesunu lávky a několikanásobných přeložkách značného počtu sítí, není reálné stavbu dokončit v letošním roce s ohledem na kvalitativní požadavky technologických prací závislých na vhodných klimatických podmínkách, které již nelze předpokládat.

Proto, pokud se klimatické podmínky do 17. prosince nezlepší natolik, aby bylo možné pokračovat v plánovaných činnostech, aniž by byla ohrožena životnost provedených prací a následná bezpečnost provozu nového mostu, investor a správce stavby se dohodli na přerušení prací po dobu zimní přestávky.

První náměstek hejtmana, v jehož gesci je doprava a silniční hospodářství Královéhradeckého kraje, a senátor v PČR Martin Červíček dodává: „Svinarský most – respektive jeho havarijní stav působící velké dopravní komplikace a hlavně vleklé a nedotažené kroky, které by vedly k řešení této situace – byly nejprve mou velkou noční můrou a také jedním z prvních úkolů v mé gesci, které jsem si předsevzal bez odkladu vyřešit. Slíbil jsem občanům, že nový most „postavím“ a díky své neústupnosti jsem dosáhl toho, že jsme v letošním roce opravdu mohli začít stavět. Mým velkým přáním bylo, abychom, byť v omezeném rozsahu, mohli provoz na mostě zahájit ještě před koncem tohoto roku. Osobně jsem pravidelně stavbu v rámci kontrolních dnů navštěvoval a postup probíhajících prací konzultoval. Bohužel počasí naplánovat nelze, ale kvalita provedené stavby a s tím spojená její následná životnost a bezpečnost splněna být musí. Nedávám plané sliby, ale zprovoznění mostu v plné míře od května roku 2019 slíbit mohu.

Dokončení pokládky izolace, odvodňovačů, odvodňovací vrstvy po krajích vozovky a osazení mostních závěrů bude pokračovat, jakmile to teploty a přiměřená vlhkost dovolí. Pokud nenastane neočekávané extrémní počasí i v prvních jarních měsících, předpokládáme, že tomu tak bude v polovině března. Navazovat bude zhotovení asfaltobetonového krytu vozovky a ochranné vrstvy chodníku, poté provedení statické zatěžovací zkoušky a nezbytná mostní prohlídka před uvedením mostu do provozu. Do konce dubna předpokládáme dokončení stavby a uvedení mostu do provozu v plném rozsahu pro silniční dopravu i pro pěší od května 2019.

Přes zimu bude v provozu provizorní lávka pro pěší. Na stavbu mostu ve Svinarech v květnu příštího roku naváže zahájení rekonstrukcí silnic v Malšově Lhotě a Krňovicích. (uskk)

 

Nepřehlédněte

„V civilizované zemi rozhodují o regionálních záležitostech nikoliv jmenovaní úředníci jako za císaře pána ale zvolená samospráva,“

říká v rozhovoru k patnácti letům krajů hejtman Pardubického kraje Martin Netolický

netolickyČeské a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.

Krajské noviny na Facebooku

Redakce

Krajské noviny Evropské vydavatelství, s. r. o.
kancelářská budova P8, č.p. 80
533 53 Pardubice – Semtín
redakce@evropskevydavatelstvi.cz
telefony: 466 611 139, 777 100 388
© 2024 Krajské noviny

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie.

Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Akceptuji