Modernizace vozů je prioritou

symbolika logo 2010Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje se stará o více než čtyři tisíce kilometrů silnic. Z rozpočtu regionu je na celoroční úpravu vozovky vyčleněno více než půl miliardy korun. V průměru za poslední tři zimy pak z této částky šlo na zimní údržbu 165 milionů korun. O bezpečnost a úklid sněhu na vozovkách se stará přes sto vozů.  

Celkové roční náklady Správy a údržby silnic na veškerou běžnou letní a zimní údržbu krajských silnic II. a III. třídy na území Jihomoravského kraje se pohybují kolem částky 550 milionů korun a jsou poskytovány z rozpočtu Jihomoravského kraje. Pro zimní údržbu je pro letošní rok plánována částka ve výši 165 milionů korun, což je průměr posledních tří zimních období.Oproti minulosti je to nižší částka, například v roce 2010 či 2013 byly výdaje vyšší jak 200 milionů korun. Výdaje logicky rostou s ohledem na klimatické podmínky.

„Na základní údržbu silnic I. třídy přiděluje prostředky Ministerstvo dopravy ČR. Pro základní údržbu silnic I. třídy, letní i zimní, je pro letošní rok plánována částka ve výši 96 milionů korun, z toho na zimní údržbu ve výši 47 milionů korun a běžnou letní údržbu ve výši 49 milionů korun. Oproti loňskému roku se jedná o pokles o 7 milion korun. ŘSD ČR nad rámec těchto částek přímo zajišťuje nákladnější opravy a rekonstrukce z vlastního rozpočtu,“ uvedl pro Krajské noviny náměstek pro dopravu Roman Hanák.

Celkový příspěvek na základní údržbu silnic II .a III. třídy v Jihomoravském kraji v délce asi 3 900 kilometrů je pro letošek je stanoven ve výši 541 milionů korun.  Základní příspěvek zahrnuje nejen plánované výdaje na zimní údržbu, ale i na veškerou základní údržbu vozovek, dopravního značení, odvodnění, mostů a pomocných silničních pozemků včetně silniční vegetace. Z tohoto celkového rozpočtu plánuje krajské vedení dát na zajištění zimní údržby částku ve výši 165 milionů korun.

Plán zimní údržby pro letošní sezonu schválila krajská rada v prosinci. „V letošním roce došlo ke snížení délky neudržovaných úseků silnic na přibližně 131 kilometrů z celkového počtu zhruba tří tisíc devět set kilometrů, o které se stará příspěvková organizace Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje. Udržované trasy jsou technologicky rozděleny na 103 pracovních okruhů. Pracovní okruhy nezahrnují zimní údržbu 121 km silnic II. a III. tříd ve městě Brně, kde ji zajišťuje společnost Brněnské komunikace a.s.,“ řekl tehdejší náměstek pro dopravu Zdeněk Pavlík.

OBNOVA JE POTŘEBNÁ

Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje využívá k zajištění zimní údržby silnic posypové vozy, které jsou rozděleny do dvou základních kategorií. Posypové vozy pro údržbu chemickými rozmrazovacími materiály (třeba posypová sůl) a inertními materiály (písek, drť).  Pro základní zajištění zimní údržby je k dispozici zhruba 110 vozidel, dále můžou silničáři na Jižní Moravě použít náhradní vozidla, která jsou používána jako záloha v případě poruch stabilních vozů. Využít mohou silničáři i speciální techniku, mezi kterou patří čtrnáct sněhových fréz, patnáct šípových pluhů a dva ledořezy.  „Naší snahou je postupná obnova vozového parku, který je využíván pro zajišťování zimní údržby. Jedná se především o automobilové podvozky, včetně sypačových nástaveb a sněhových radlic.  V roce 2015 uzavřela Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje smlouvu na dodávku dvanácti automobilových podvozků 4x4 včetně sypačových nástaveb. Dále bylo zakoupeno sedmnáct nových sněhových radlic a v současné době probíhá veřejná zakázka na dodávku tří nakladačů,“informoval náměstek Roman Hanák.V regionu by rádi dosáhli toho, aby automobilové podvozky vozů, které zajišťují zimní údržbu, byly v průměru maximálně dvanáct roků staré. To se krajskému vedení podařilo, zatímco v roce 2005 bylo průměrné stáří vozů kolem 25 let, nyní je to podle něj asi deset let. Lukáš Zitka

Nepřehlédněte

„V civilizované zemi rozhodují o regionálních záležitostech nikoliv jmenovaní úředníci jako za císaře pána ale zvolená samospráva,“

říká v rozhovoru k patnácti letům krajů hejtman Pardubického kraje Martin Netolický

netolickyČeské a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.

Krajské noviny na Facebooku

Redakce

Krajské noviny Evropské vydavatelství, s. r. o.
kancelářská budova P8, č.p. 80
533 53 Pardubice – Semtín
redakce@evropskevydavatelstvi.cz
telefony: 466 611 139, 777 100 388
© 2024 Krajské noviny

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie.

Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Akceptuji