Letiště má za sebou další fázi modernizace

nove logo 400Letiště České Budějovice má za sebou 1. fázi II. etapy modernizace. Jihočeský kraj, coby investor a vlastník letištního areálu, do ní investoval necelých 122 milionů korun. Práce byly zahájeny v červnu loňského roku a letecký provoz tu byl znovu obnoven letos ve druhé polovině ledna. „Na letišti byla opravena vzletová a přistávací dráha, doplněno nové vodorovné letecké značení, které bude sloužit i pro navigaci běžných dopravních letadel a připraveny jsou i sítě a šachty na osazení světelné navigace a radionavigace,“ říká ředitel letiště Ladislav Ondřich.

Spolu s opravou ranveje byly zcela nově vybudovány také vnitroareálové komunikace, umožňující pohyb vozidel v neveřejné zóně letiště a vyrostla tu i nová budova osazená bezpečnostními prvky, která bude sloužit jako vstupní brána pro zaměstnance a nájemce v neveřejné části letiště.

Druhá etapa modernizace letiště navázala na první etapu z roku 2010, během které byla provedena kupříkladu rekonstrukce řídicí věže i administrativní budovy a oplocení od sebe oddělilo veřejnou a neveřejnou zónu. Kraj do ní tehdy investoval 110 milionů korun.

DALŠÍ ETAPA JEŠTĚ LETOS

Ještě letos bude zahájena 2. fáze II. etapy modernizace, která zahrnuje výstavbu terminálu, dalších přístupových komunikací a parkovišť pro cestující či osazením veřejného osvětlení. Nezbytnou investicí zajišťující běžný mezinárodní provoz, pak bude pořízení navigačních zařízení a světelného vybavení. V současné době kraj vybírá zhotovitele stavby, celkové náklady by se měly pohybovat kolem půl miliardy korun. Jak upozorňuje hejtman Jiří Zimola, kraj současně stále hledá strategického partnera, který by si letiště následně pronajal a provozoval a to bez nároku na další závazky a financování ze strany kraje. „Jižní Čechy nemají přímé připojení na dálnici a tak jediné, v čem si můžeme přímo pomoci z našich peněz, je vybudování tohoto leteckého přístavu. Jsme přesvědčeni, že z toho bude celý region ekonomicky profitovat,“ uvádí hejtman.

PŘISTANE BOEING I AIRBUS

Po dokončení modernizace přijde na řadu proces certifikace pro veřejný mezinárodní provoz. O licenci rozhoduje Úřad pro civilní letectví, který má na celý proces certifikace ze zákona až rok. Společnost Jihočeské letiště České Budějovice, v níž je rovnocenně zastoupen kraj spolu s městem České Budějovice, je nyní držitelem licence pouze pro neveřejný mezinárodní provoz. Ta umožňuje přijímat a odbavovat středně velká letadla do rozpětí křídel 36 metrů. Kvůli chybějícímu vybavení tu zatím nemohou přistávat lety za zhoršeného počasí a v noci za špatné viditelnosti. Navíc se lety, u kterých je nutné celní odbavení a přítomnost cizinecké policie, musejí být nahlášeny 24 hodin dopředu. Teprve licence pro veřejný mezinárodní provoz vytvoří z letiště plnohodnotný přístav pro charterovou, turistickou, obchodní i nákladní mezinárodní a vnitrostátní dopravu. Přistávat tu pak budou moci taková letadla jako Boeing 737 či Airbus A320.

LETIŠTĚ MÁ VLAKOVÉ SPOJENÍ

Již nyní ale bylo zavedeno vlakové spojení mezi krajskou metropolí a letištěm. České Budějovice jsou tak druhým městem u nás po Ostravě, které se tímto může pochlubit.

Cestující, kteří přistanou na Letišti České Budějovice v Plané, se tak budou moci pohodlně dostat do centra Českých Budějovic po železnici a vyhnout se tak nepříjemným dopravním zácpám. Zároveň to platí i v opačném směru. A to vše díky společnému projektu Jihočeského kraje, coby vlastníka letištního areálu a Českých drah. Historicky první a zároveň ukázková jízda osobního vlaku po trati mezi českobudějovickým hlavním nádražím a letištěm se uskutečnila začátkem června a zúčastnili se jí zástupci všech zainteresovaných stran, kteří se na projektu podíleli. Jiří Zimola je velice rád, že se podařilo společnými silami uvést toto spojení do života. Zároveň to podle něj svědčí o tom, že to kraj s přeměnou Plané na veřejný mezinárodní letecký přístav myslí opravdu vážně. Jedná se, jak připomíná, o rychlý a pohodlný způsob, jak dostat lidi z letiště do centra Budějovic, aniž by kvůli chybějící dálnici a obchvatu města skončili v kolonách na prvním kruhovém objezdu v Litvínovicích.

Vlaky, jak uvádí ředitel regionálního obchodního centra Českých drah v Českých Budějovicích Jiří Kafka, budou zatím jezdit v charterovém režimu, čili na vyžádání. V budoucnu, jak se bude ale postupně letiště rozrůstat, lze uvažovat i o možném pravidelném spojení. Doba jízdy vlaku z Plané do centra Českých Budějovic by měla trvat zhruba půl hodiny. Jana Bartošová

 

Nepřehlédněte

„V civilizované zemi rozhodují o regionálních záležitostech nikoliv jmenovaní úředníci jako za císaře pána ale zvolená samospráva,“

říká v rozhovoru k patnácti letům krajů hejtman Pardubického kraje Martin Netolický

netolickyČeské a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.

Krajské noviny na Facebooku

Redakce

Krajské noviny Evropské vydavatelství, s. r. o.
kancelářská budova P8, č.p. 80
533 53 Pardubice – Semtín
redakce@evropskevydavatelstvi.cz
telefony: 466 611 139, 777 100 388
© 2024 Krajské noviny

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie.

Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Akceptuji