Kraje reagují na twiterové vyjádření ministra dopravy Vladimíra Kremlíka, které v podstatě ruší dohodu samospráv s ministerstvem o nulové sazbě mýtného na vybraných úsecích silnic první třídy od začátku příštího roku. "Doprava je pro ekonomiku jednou z priorit. Zatím jsme se dočkali mnoha loňských slibů a jejich letošních smetení pod stůl. Ale víme, že bude přísnější bodový systém, a že na dálnicích budou rozvážet vodu. Z toho asi silnice neopravíme ani nepostavíme. Připomeňme si nesplněné sliby o 4 miliardách na opravy krajských silnic nebo nově slib o nulovém mýtu, který opět nebude naplněn. Dočkali jsme se zase jen slibu, že nám to NĚJAK?! bude nahrazeno. To ale rozhodně koncepčním řízením své gesce ze strany min. dopravy nazvat nelze," uvedl na twiteru například náměstek hejtmana Královéhradeckého kraje Martin Červíček. Ústy své předsedkyně Jany Mračkové Vildumetzové už reagovala i Asociace krajů ČR.
"Ministr dopravy Vladimír Kremlík měl původně s kraji jednat o jejich připomínkách ke stanovení nulové sazby mýta na silnicích I. třídy v ČR v souvislosti s rozšířením hrazení mýta na dalších 900 kilometrech těchto komunikací od roku 2020. Připomínky, které jsme v termínu zaslali ministerstvu dopravy, obsahovaly pouze 9 úseků silnic I. třídy v ČR, kde kraje připouštějí platbu mýta. Namísto toho jsme se nyní z médií dozvěděli, že ministerstvo rozšíří mýto na dalších silnicích I. třídy, protože nulová sazba by zpochybnila mýtný tendr. A objíždění úseků, kde se mýto platí, bude hlídat policie. Ministerstvo prý také navrhne kompenzační opatření.
Považuji to za nerespektování původní dohody s ministerstvem dopravy, že stát zohlední souhrn připomínek krajů ke stanovení úseků s nulovým mýtem. Chápu, že nový pan ministr se nemusí memorandem svého předchůdce řídit, ale považovala bych přinejmenším za vhodné, kdyby nejprve jednal s kraji a teprve poté zveřejňoval rozhodnutí ohledně placení mýta. Jestliže nebudou brány v potaz požadavky krajů na stanovení nulové sazby mýta v případě konkrétních úseků tak, jak jsme to zaslali ministerstvu dopravy, budeme rozhodně trvat na tom, že kraje dostanou peníze z výběru mýta na opravy silnic II. a III. tříd, které budou poškozovány tím, jak kamiony budou objíždět placené úseky. Samozřejmě to ohrozí bezpečnost provozu v obcích poblíž silnic I. třídy a zhorší kvalitu životního prostředí.
Navíc považuji za nefér vyjádření o tom, že by objíždění placených úseků silnic I. třídy bránila policie. Všichni víme, že při současném podstavu policistů, a to především v přímém výkonu služby (dopravní a hlídková policie a policisté na obvodních a místních odděleních), nebudou tito schopni každodenně v rámci své činnosti hlídat objízdné trasy na všech úsecích silnic II. a III. tříd napojených na nově zpoplatněných téměř 900 km silnic I. třídy.
Jak se zdá, budeme ale mít příležitost zasednout k jednacímu stolu s ministrem dopravy a o tomto tématu diskutovat. Hejtmani tomu věnovali v uplynulém období velké úsilí a mnoho času, proto by měl ministr s kraji mluvit. Podle mých aktuálních informací bych se měla sejít s ministrem dopravy za účasti předsedy Svazu měst a obcí ČR během zítřejšího dne." Jana Mračková Vildumetzová, předsedkyně RAK ČR
Hejtman: | Jiří Běhounek (ČSSD) |
---|---|
Krajské město: | Jihlava |
Rozloha: | 6796 km2 |
Počet obyvatel: | 515864 |
Hustota zalidnění: | 76 obyvatel/km2 |
NUTS: | Jihovýchod |
Radní: | Pavel Franěk (ANO), Vladimír Novotný (ČSSD), Jana Fischerová (ODS), Pavel Pacal (Starostové), Josef Pavlík (ANO), Jana Fialová (ČSSD), Jan Hyliš (ČSSD), Martin Hyský (ČSSD) |
Koalice: | ČSSD s podporou KSČM |
Počet obcí s rozšířenou působností: | 15 |
Počet členů rady: | 9 |
Počet členů zastupitelstva: | 45 |
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.